Další z mých “vysněných” modelů lokomotivy řady 742  je 742.454-2. Tato lokomotiva má v reálu velmi pestrý život. Vyrobená byla v rámci 9. série v roce 1986 jako T466.2531. Své první kilometry najížděla u vojenského útvaru v Mošnově. Později byla převzata k ČD a přeznačena na 742.454-2. Sloužila mj. v depu Liberec, provozně se v rámci depa objevila snad na celém severu. Existuje spousta fotek na webu z různých koutů naší země. Při rozdělení ČD přešla pod ČD Cargo, provozně se objevila od západu až po východ Čech. Nyní je snad na Ostravsku. Během služby ji potkal dokonce požár, snad někde okolo Jedlové. Lokomotiva však bya opravena a dodnes stále jezdí. Kdybyste někdo chtěl poskytnout fotografii z provozu, rád ji zde vystavím. Své vlastní nemám.

Provedení modelu je z konce 90.let, tak jak jezdila pod depem v Liberci. Podle pamětníka pana Mariana Polakoviče v té době patřila sice pod Liberec, ale provozně do České Lípy. A podle “brigadýra” sloužícím na tomto stroji se mu říkalo “Šlajzovka”. 🙂

Nevlastním fotku z té doby, ale pěkná je třeba ZDE. Právě tato fotografie je z depa v České Lípě.

Model je výrobkem firmy Tillig, při návrhu jsem se snažil o co nejvěrnější podobu. Na fotografiích je však již malinko upravený model. Tak snad se bude líbit stejně, jako mě. Model s katalogovým číslem lze objednat ZDE:

Edit 6.12.2020

Od pana Davida Hájka jsem obdržel následující upřesňující text:

“Dnes jsem v archivu prostudoval složku s dokumenty uvedeného stroje a objevil tam dva záznamy písemné komunikace z roku 1986, kdy pracoviště kolejové dopravy Tatry Kopřivnice u ČKD hlásí garanční závady stroje T 466 2531, tedy dnešní 742 454. Takže kdoví, stroj byl možná v tom květnu 1985 předán z výroby do Tatrovky a pak až armádě do Mošnova. Dokumenty se zmínkou o armádě a Mošnově tam jsou tuším od roku 1988. V textu článku je uvedeno, že lokomotivu ČD odkoupily. Dle dokumentů to ale vypadá na to, že lokomotiva byla ČD předána v roce 1996 za zničený jiný stroj ČD, který měla na svědomí Armáda ČR a ta jako náhradu zdarma předala svou dnešní 742 454. Předání stroje zástupcům DKV Ostrava se v Mošnově dle telegramu konalo dne 17.9.1996. 18.9.1996 měla být lokomotiva již v Ostravě a připravovat se na cestu do Liberce (České Lípy). Tam vyrazila dne 19.9.1996, kdy ji do Nymburka táhla ostravská Žehlička ř.110. V Nymburku si ji dle plánu měli převzít hoši z Liberce a táhnout ji tam nějakým jejich Kocourem. MVy tedy byla provedena v Nymburku v roce 2006 a od 1.12.2007 je u Carga.”

 

Fotografie od Honzy Beránka, obě již pod ČD Cargo. První z roku 2010 z mladé Boleslavi, druhá ze Studénky.

 

Pin It on Pinterest

Share This