Po druhé světové válce u nás zůstalo mnoho parních lokomotiv, většinou původem z Německa, ale také z Polska, Maďarska, Rakouska. Většina lokomotiv se postupně vracela svým původním provozovatelům, ale německé lokomotivy zde zůstaly jako součást reparací. Lokomotivy to většinou byly robustní, provozně spolehlivé a tak pokud to bylo možné, lokomotivy dostávaly opravy vyšších stupňů a svým provozem pomáhaly po válce budovat naší novou vlast. Jednou z řad, která měla na našich kolejích své zastoupení, byly lokomotivy původního značení BR 94.5-17 u DR (T16.1 K.P.E.V; TKw 1 PKP) vyrobené firmami Henschel, Schwartzkopff a Hanomag. Vyráběly je od roku 1914 do roku 1924. Celkem bylo vyrobeno 1236 ks. Po válce těchto lokomotiv u ČSD bylo přečíslováno celkem 13 na řadu 537.0 ČSD. Skutečná lokomotiva, předloha aktuálního modelu 537.0508, byla zrušena 8.3.1957
Modely této řady vyrobené firmou Kuehn se u nás již objevily. První (zprava) sériový model byl model lokomotivy kat.č. 31916 – 537.0509 ČSD. Druhý, exkluzivní, model měl katalogové číslo 31917 – 537.0504. Třetí, exkluzivní, model kat.č. 31919 – 537.0505 – tento model je v posledních kusech na mém e-shopu. A posledním mušketýrem je exkluzivní model s katalogovým číslem 31927 – 537.0508.
Tento model je od všech předchozích modelů rozdílný v několika detailech. 1/ jiný tvar budky strojvedoucího 2/ pojezd v barevné kombinaci černá-červená 3/ reflektor na čele umístěný na dymničních dveřích 4/ jiný tvar uhláku.
Kromě toho, na první pohled je patrné červené ozdobné linkování. Když jsme s Torstenem Kuehnem probírali tuto lokomotivu, padlo mnoho různých návrhů. Inspirací mi byly fotografie skutečných lokomotiv jiných řad, které takto vyzdobené existovaly. Třeba 524.1, nebo 354.4 a jistě mnoho dalších. Několik fotek mám ve sbírce. Dokonce jsem chvíli uvažoval o provedení v zelené barvě a žlutými linkami. Ale to jsem si naštěstí rozmyslel 🙂 Říkal jsem si, že to by mi militantní puristé neodpustili. 🙂 Nakonec jsem zvolil provedení decentní, které tak třeba i mohlo existovat. To dnes už nikdo nepotvrdí, ale ani nevyvrátí. Takže..bylo, nebylo..?? 🙂 Nakonec, ještě než vystavím fotky, na kterých jsem dělal dva dny, rád bych tady poděkoval Torstenovi Kuehnovi. Má se mnou neuvěřitelnou trpělivost a vždy se snaží najít nejoptimálnější řešení. Jen díky jemu máme ve svých sbírkách nádherné lokomotivy české konstrukce, ať už dieselové T478, elektrické 372 nebo nyní aktuálně parní (i když původně německou) 537.0508.
Model má katalogové číslo 31927, je skladem a zakoupit si ho můžete ZDE:
Pokud byste rádi měli informaci o každém novém příspěvku na mých stránkách a informace z první ruky, zaregistrujte se prosím do mého Newsletteru (tlačítko ODEBÍRAT). Stačí napsat jen váš e-mail do formuláře, na který Vám poté přijde žádost o potvrzení a odeslat. Následně je třeba kliknout na potvrzovací mail. Je to velmi jednoduché a hotové do minuty. A nemusíte se bát, Váš e-mail nikomu neprodám a ani nebudu posílat desítky nabídek do týdne. 🙂
pěkný den!!