Jak jsem avizoval v loňském roce, dorazil na náš trh model parní lokomotivy 365.426 ČSD od výrobce Schirmer Modelleisenbahn.

Nejdříve trocha historie.

Jde o původní stroje vyrobené pro Německo, které se k nám v hojném počtu dostaly vlivem válečných událostí. Více už text z atlasu ing. Jindřicha Beka, který jsem malinko doplnil (pokud by někoho zajímaly technické údaje, najde je právě v tomto atlasu).

V letech 1928 až 1940 se v Německu vyrobilo pro Říšské dráhy celkem 520 dvojčitých tendrových lokomotiv na přehřátou páru, které svou hmotností na nápravu 15 t byly určeny pro dopravu osobních vlaků na vedlejších tratích. Vyráběly je, kromě firem Schwartzkopff a Hohenzollern, všechny německé lokomotivky.

V době okupace pohraničního území v Čechách a na Moravě jezdily tyto lokomotivy na Českolipsku, na Bohumínsku i na Trutnovsku a jinde, takže zde několik zůstalo. ČSD je přeznačily na řadu 365.4 a soustředily je na severní Moravu do Bohumína, do Krnova i do Lipové Lázní, dále na sever Čech do České Lípy, do Liberce, kde jezdily s osobními vlaky a lehkými nákladními vlaky. Během doby se na nich provedly některé úpravy. Například pístová napájecí čerpadla se nahradila napáječi na výfukovou páru, atd.. K jistým potížím docházelo při úpravách na spalování méněhodnotného paliva, protože se naráželo na nízké zásoby paliva v uhláku a málo prostorné popelníky.

Na rovině uvezla lokomotiva vlak ze čtyřnápravových vozů o hmotnosti 450 t rychlostí 90 km/h, s vozy dvounápravovými rychlostí 85 km/h. Na stoupání 5 ‰ uvezla v prvém případě 300 t rychlostí 70 km/h a v druhém 270 t a na stoupání 10 ‰ 160 t s různými vozy rychlostí 70 km/h, popř. na 25 ‰ s toutéž soupravou 125 t rychlostí 40 km/h. To odpovídalo indikovanému výkonu 950 koní.

Z nedostatku náhradních dílů se počet provozu schopných lokomotiv řady 365.4 postupně od roku 1954 snižoval, některé se odprodaly do provozu na vlečkové dráhy, jiné se upravily na vytápěcí kotle v lokomotivních depech, až v roce 1964 dojezdily dvě poslední – 365.418 a 365.438.

Model

Model je samozřejmě v provedení pro německé dráhy, úpravy na ČSD zde zohledněné nejsou. Nově je model osazen novým 5.pólovým motorem, samozřejmostí je rozhraní pro dekodér podle normy NEM 651 (6.pin). Popis je podle ČSD. Navíc, oproti původní nabídce, je ke každému modelu zdarma přiložen aršík s leptanými doplňky a lokomotivní čísla vytištěná na karton. Kdo by si rád model upravil, má možnost. V případě, že by někdo chtěl modely třeba dva, mám ještě pár jiných čísel. Výrobcem leptu i čísel je DK Model. Navíc je model oproti sériovým modelům dopněný nástavbou na uhlí s imitací uhlí.

Model nese katalogové číslo 30230 (původní 30299 jsem uvedl sám v době, kdy jsem neznal číslo od výrobce, tedy 30230 a 30299 je totožný shodný model).

Model lze objednat ZDE: a v DCC ZDE:

Model v základním provedení:

Model s novými čísly:

Model s novými čísly a malou hvězdou:

Model s novými čísly a velkou hvězdou s doplněným uzávěrem dýmničních vrat.

Tato úprava vyžaduje trochu větší zásah do modelu spočívající v odstranění původního uzávěru (lze snadno odříznout skalpelem), zabarvení původního čísla (ale lze přes hvězdu umístit nové číslo ve stejném místě) a vyrobení malého držáku čísla ze zbytku leptu. A zapomněl jsem vyvrtání dírky o průměru 0,3 mm pro kliku uzávěru. Vše jsem lepil bezbarvým lakem – má to výhodu, že když někde šáhnete vedle, není to vidět. A drží to.

Pin It on Pinterest

Share This